ZEMBLA-uitzending ‘Gevaarlijk Spel’

Het televisieprogramma ZEMBLA heeft op woensdag 5 oktober jl. aandacht besteed aan de gezondheidsrisico’s van rubberen korrels in kunstgrasvelden. Uit onderzoek blijkt dat hierin stoffen zitten die mogelijk kankerverwekkend zouden kunnen zijn. De stoffen waar het om gaat zitten ook in velerlei alledaagse producten, zoals zwembadmutsen, elastiekjes, fopspenen, etc. Verschillende gemeenten zijn door ZEMBLA benaderd medewerking aan de uitzending te verlenen.

Het sportcomplex “De Koepel” beschikt over een 3-tal kunstgrasvelden die ook worden ingestrooid met rubberen korrels. Deze korrels zorgen ervoor dat het kunstgrasveld dezelfde eigenschappen heeft als een natuurgrasveld, met als bijkomend voordeel dat het bijna altijd bespeelbaar is. Bij de aanleg van onze kunstgrasvelden is bewust gekozen voor rubberen korrels met een sealing (coating). Dit zorgt ervoor dat de geur nagenoeg volledig verdwijnt en er minder warmtestraling geeft bij zonnig weer.

Na het in gebruik nemen van onze kunstgrasvelden is voor onze vereniging niet duidelijk welk product er nu op onze velden gestrooid wordt. Het bestuur van de v.v. Haren heeft naar aanleiding van de uitzending de wethouder sportzaken mevr. Sloot om opheldering gevraagd. Mocht het zo zijn dat ook op de kunstgrasvelden van sportcomplex “De Koepel”  gebruik wordt gemaakt van het zogenoemde rubbergranulaat, zullen wij bij de wethouder vragen om vervanging van deze toevoeging. Een alternatief zou volledig kunststof of een kurktoevoeging kunnen zijn.

Standpunt RIVM

Vooralsnog zouden wij uit moeten kunnen gaan van wat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hierover zegt. Het RIVM stelde al in 2006 dat van sporten op kunstgrasvelden geen gezondheidsrisico’s te verwachten zijn. Dit is tot op heden nog steeds het standpunt van RIVM.

Als bestuur blijven wij boven op deze zaak zitten. Tenslotte staat de veiligheid en gezondheid van onze leden voorop!

Namens het bestuur,
Klaas Helder, voorzitter v.v. Haren