Veilig gespeeld!

Het hele seizoen was er het geloof dat Haren niet zou degraderen. Daarvoor is het team te goed. Hier kan je van overtuigd zijn, maar dan moet het ook gebeuren. Waar twee weken geleden de kans bleef liggen om ons definitief veilig te spelen, moest het vandaag gebeuren. Een punt zou genoeg zijn. Vooraf wisten we dat “Haren mocht winnen en Kloosterburen moest winnen” om degradatie/nacompetitie te ontlopen. Daarnaast was het de laatste thuiswedstrijd van het seizoen, dus het vele publiek mocht in het mooie voorjaarszonnetje ook wel een aantrekkelijke wedstrijd voorgeschoteld krijgen.

Vanaf de aftrap was het Haren dat druk zette op Kloosterburen. Zeker het eerste kwartier was voor Haren. In de 7e minuut werd Kor Boelsma weggestuurd. Hij ging alleen op de keeper af. Helaas stond deze vanmiddag goed te keepen, zodat hij de inzet met een formidabele redding wist te keren. Hierna werd de wedstrijd wat rommelig en onrustig. Er kwam teveel ruimte tussen de linies te liggen. Passes waren niet 100% zuiver. Daartegenover toonden beide teams wel maximale inzet. In deze fase was het dan ook meer inzet dan mooi voetbal. Na een half uur spelen was het Emiel Jansen die tot twee keer toe een mogelijkheid kreeg. In eerste instantie werd de bal gestopt door de keeper. In tweede instantie ging het schot naast. Zo had Haren een voorsprong kunnen nemen. In de 35e minuut kreeg Kloosterburen de eerste goede mogelijkheid. De bal werd ingeschoten in de korte hoek. Marten Blommers lag goed in de hoek en kon de bal keren met zijn been. Via het been van de tegenstander ging de bal achter en mocht er een doeltrap genomen worden. Een paar minuten later was het weer Kor Boelsma die een kans tot scoren kreeg. Hij kopte de bal prima binnen. Ook nu wist de keeper te fantastisch te redden en tikte de bal naast. Zo werd de rust bereikt met een 0-0 stand.

Na de rust kwam een sterker en zelfverzekerder Haren uit de kleedkamer. Direct vanaf de aftrap werd de aanval gezocht. Emiel wist de bal na de aftrap van Kloosterburen te blokkeren en Martin Mojet gaf de bal tussen de benen van Kor door diep op Stephan Sluijsmans. Met een sprint naar het doel zocht Stephan de verre hoek met Rick vd Wijk als alternatief daarachter. Met de pass en een been van een meegekomen verdediger verdween de bal kansloos voor de keeper in het doel. Een goede start van de tweede helft. Drie minuten later was het weer raak. Deze kans ging in drieën. De inzet van Stephan Wijma stuitte op de keeper. De daaropvolgende inzet van Emiel wordt ook gestopt. Hierna is Kor Boelsma aan de beurt. Zijn inzet treft wel doel, 2-0.

Hierdoor kwam er wat meer rust in het spel van Haren. De uitstekend en gedreven op linkshalf spelende Martin Mojet weet de bal te veroveren en mee te nemen. Hij geeft de bal af op Emiel Jansen, die ook nu zijn inzet gestopt ziet worden door de keeper. Haren bleef spelen om de voorsprong verder uit te bouwen. Na een uur spelen was het Rick van der Wijk die een schot, vanaf 13 meter, (met links!) loste. Zijn schot trof doel, 3-0. In de volgende minuut was het Rob Bos die op het doel schoot. Zijn schot ging helaas naast. Rick had de smaak te pakken. Zijn volgende schot werd door de keeper gered en naast getikt. De corner die hierna volgde werd uitstekend genomen door Stephan Wijma. De bal kwam exact op het hoofd van de niet al te grote Emiel Jansen, die prima in kwam lopen en de bal snoeihard het doel in wist te koppen, 4-0. Kloosterburen bleef met positivisme spelen en probeerde om de nul van het scorebord af te krijgen.

Echter werden er niet veel kansen gecreëerd en daar waar wel een mogelijkheid was ging de bal naast of over. Jordy Oldenkamp, zeer sterk spelend, Martin Berendsen, Duko Kiekenbos en Stephan Sluijsmans hielden de verdediging goed dicht.

Ruim een kwartier voor tijd mochten Stephan Sluijsmans, Martin Berendsen en Rick van der Wijk naar de kant (na een week niet trainen heb je toch een achterstand). Hun plaatsen werden ingenomen door Tom Ramaer, Jardean Moen en Danny Veenstra, die hiermee zijn eerste minuten in het 1e kreeg van dit seizoen. Jardean Moen maakte zich al snel zeer nuttig door een bal van de lijn te halen en voorkwam daarmee de tegentreffer. Een paar minuten voor tijd had Kor Boelsma nog de 5-0 op zijn schoen. Ook nu werd zijn inzet gestopt door de keeper. Na 90 minuten spelen floot de scheidsrechter af en kon Haren de overwinning gaan vieren. Dit werd gedaan met behulp van een krat bier die keeper Marten Blommers had meegenomen in verband met zijn laatste thuiswedstrijd bij Haren.

Opstelling: Marten Blommers, Jordy Oldenkamp, Martin Berendsen (’74, Danny Veenstra), Duko Kiekenbos, Stephan Sluijsmans (’74, Jardean Moen), Rob Bos, Stephan Wijma, Martin Mojet, Rick van der Wijk (’74, Tom Ramaer), Kor Boelsma, Emiel Jansen