Haren staat weer met legen handen

0 1.265

Voor de laatste editie van Gruno – Haren gaan we terug naar het seizoen 2011/12, destijds “nog in de 3e klasse” werd het op sportpark West-End 3-1 voor Gruno. Afgelopen seizoen degradeerde Gruno terug naar de 4e klasse. Haren begon met de terugkerende Wesley Kamstra en Jeroen de Jager in de basis, daarbij kwam wel dat Jardean Moen met nek klachten op de bank begon.

Stipt om 14:00 uur floot scheidsrechter Caglak voor het begin van de wedstrijd. De strategie van Gruno was meteen zichtbaar met ver inzakken, lange halen en scherpe counters probeerde Gruno iets te forceren. Haren moest het spel maken, maar begon ietwat slordig aan de wedstrijd. De eerste 10 minuten leverden weinig spektakel op (behalve een pittige overtreding op rechtsback Jeroen de Jager),  tot de 14e minuut toen Gruno een corner kreeg; de hoge bal kwam via een kopduel bij de 2de paal waar een Gruno speler vrij kon inschieten. Een slechte start dus voor de mannen van Cor Meijer. Na deze goal leek Haren wakker geschud te zijn, meteen na de aftrap zocht men de aanval en dit leverde een corner op inclusief een goal. Een goede corner van Wesley Kamstra kwam bij Edwin Meijer die met dit buitenkansje wel raad wist.

Haren kwam steeds beter in de wedstrijd en kreeg een aantal goede kansen. Zo was Rick v/d Wijk een plaag voor de verdediging en kreeg Edwin Meijer een paar goede mogelijkheden. Toch moest Haren toch weer capituleren, een vrije trap op zo’n 25 meter van de goal (zo eentje die je eens in je carrière maakt) vloog stijf in het kruis en zo kon Haren opnieuw beginnen.  Haren kreeg een aantal goede kansen via Rick v/d Wijk en Edwin Meijer, maar beide spelers kregen de bal niet in de goal. Het enige dat Gruno kon doen was tegenhouden. En dan komt die oude voetbalwet om de hoek kijken, u weet wel die van zelf niet scoren maar de tegenstander wel. Een duel op het middenveld werd verloren en gelijk werd de lange bal gehanteerd. De rappe buitenspeler  van Gruno kon zo alleen op de keeper af. Doelman Dijkstra ging in het 1 tegen1 duel te snel naar de grond en zo was het een koud kunstje voor de speler om 3-1 te noteren. Haren moest uit een ander vaatje tappen wou het nog kans maken op een goed resultaat.

In de 40e minuut leek het zelfs 4-1 te worden; de spits van Gruno slalomde door de verdediging heen en leek te gaan scoren ware het niet dat doelman Dijkstra net op tijd uitkwam en de bal wist te onderscheppen. Luttele minuten later kwam toch de verdiende 3-2 op het bord, via een vlotte combinatie kwam de bal bij Emiel Jansen die de 16 meter in liep en met een American Football achtige bodycheck naar de grond gewerkt werd; PENALTY! Vaste penaltynemer Edwin Meijer nam plaats achter de bal en gaf de keeper van Gruno het nakijken.

Na de rust hetzelfde beeld. Haren was de voetballende ploeg en Gruno zakte ver in. Haren vocht voor een verdient punt en kreeg grote kansen zo kreeg Martin Berendsen 2 schiet kansen maar waren deze niet krachtig genoeg om de keeper van Gruno te verrassen. Ook Emiel Jansen kreeg een flinke kans, hij omspeelde de laatste man en de keeper maar kreeg vanaf de achterlijn de bal niet in de goal. Haren drong aan op de gelijkmaker, backs Stephan Sluijsmans en Jeroen de Jager gingen veelvoudig mee naar voren en vooral de laatste was vaak het slachtoffer van de frustraties van Gruno.

De laatste 15 minuten bracht trainer Meijer Kor Boelsma voor Tom Ramaer om zo nog meer druk uit te oefenen op het doel van Gruno. Via Edwin Meijer (uit de draai net over) en Rick v/d Wijk (schot naast) kreeg de uitspelende ploeg enkele grote kansen. De laatste paar minuten werd ook Jardean Moen in gebracht voor Stephan Sluijsmans. In de 90e minuut kreeg Haren een zware domper te verwerken, bij een overtreding op Jeroen de Jager gaf de overigens prima fluitende scheidsrechter Caglak een vrije trap aan Gruno, na een meningsverschil tussen de Jager en zijn directe opponent maakte de Jager een slaande beweging en kon met rood vertrekken. Zelfs met 10 man probeerde Haren de gelijk maker te forceren. Hierop kreeg Gruno eindelijk de eerste mogelijkheden voor het doel van Haren in de 2de helft. De laatste kans was weer voor Haren, Via de kluts kwam de bal voor de voeten van een Haren speler die de bal net niet genoeg vaart mee kon geven om te scoren en zo kon de doelman van Gruno redding brengen.

Voor Haren een zuur resultaat aangezien het zeker meer verdiend had gezien het spelbeeld en de kansen. Volgende week wacht met de thuiswedstrijd tegen het lastig te bespelen VVK weer een nieuwe kans op 3 punten.

Opstelling Haren: Jens Dijkstra; Jeroen de Jager, Klaas-Jan Veenstra, Martin Berendsen, Stephan Sluijsmans(’86, Jardean Moen); Tom Ramaer (’78, Kor Boelsma), Rob Bos, Emiel Jansen, Wesley Kamstra; Rick v/d Wijk, Edwin Meijer.