Haren weet niet te winnen in Winschoten

0 1.207

De laatste wedstrijd voor de winterstop was er een tegen BATO uit Winschoten. BATO stond 5e met 16 punten en Haren 11e met 12 punten. Bij winst kon Haren goede zaken doen en BATO op één punt naderen. De tegenstander was voor Haren een grote onbekende. BATO kwam vorig jaar tekort in de 3e klasse en komt daardoor dit jaar weer uit in de 4e klasse.

Voor Haren was het puzzelen om voor deze wedstrijd een fit elftal op de been te brengen. Marco Consten (knie), Rob Bos, Clasie Veenstra (beiden hamstring) Tom Ramaer (enkel), Rick v/d Wijk, Emiel Jansen, Jordy Oldenkamp en Martin Mojet (alle 4 andere verplichtingen) waren er niet bij. Daarbij komt nog dat Wesley Kamstra niet meer in actie zal komen voor Haren. De creatieve middenvelder heeft weer last van een lies blessure waar hij al ruim 2 jaar mee sukkelt. Voor Cor Meijer dus een flinke uitdaging om zonder deze jongens een elftal op de been te krijgen. Hierdoor sloten Rob Bulthuis, Kristian Kloen, Joel Werleman, Bart Loman en Duko Kiekebos aan bij de selectie.

Scheidsrechter Spieard floot om 2 uur voor de aftrap. Vanaf het begin was het BATO dat het initiatief nam. De eerste 15 minuten resulteerde dit niet in echte kansen voor beide teams. In de 18e minuut dan de voorsprong voor BATO. Een afgevallen corner werd door Haren niet goed uitverdedigd. Jeroen Redemeijer stond aan de rand van de 16 meter en ving de afvallende bal op en schoot de bal hard onderkant lat binnen. Op dat moment zeker niet onverdiend voor BATO. Haren probeerde wel, maar te vaak was er balverlies op het middenveld. Spitsen Kor Boelsma en Edwin Meijer kwamen te weinig in het spel voor. De enige mogelijkheid voor Haren was een afstandsschot van Edwin Meijer dat maar net over de goal vloog. Daarin tegen kreeg BATO nog een enorme kans; uit een counter was het een van de aanvallers van de thuisclub die in kansrijke positie kwam. Het schot knalde via de vingertoppen van keeper Dijkstra en de lat terug het veld in. De rebound die daarop volgende kon ook gekeerd worden door Dijkstra, vervolgens was het Stephan Wijma die de bal weg schoot.

In de rust werd duidelijk dat Haren in de 2de helft uit een ander vaatje moest tappen. Cor Meijer haalde Joel Werleman en Rob Bulthuis naar de kant en bracht Duko Kiekebos en Bartje Loman.

De 2de helft was amper begonnen of het werd al 2-0. Balverlies aan de linkerkant van het veld leidde dit doelpunt in. Zwak ingrijpen van de Harener defensie resulteerde erin dat Luc Ouwekerk makkelijk kon doorlopen en één op één met de keeper de bal binnen schoof.

Ondanks dat het voetbal van BATO ook niet best was, hadden ze in de 2de helft ook een overwicht. Haren probeerde het wel en kreeg zowaar enkele mogelijkheden. Een loep zuivere goal van Kristian Kloen werd bizar genoeg door scheidsrechter Spieard afgekeurd. Even later weer een discutabel moment. De inmiddels ingevallen Jeroen de Jager leek via een één-twee alleen op de goal af te kunnen. Een BATO speler trekt aan de noodrem en haalt de Jager onderuit. Waar een rode kaart zeker op z’n plaats was, deed de scheidsrechter het af met alleen een vrijetrap.

Na dit incident en met nog een dikke 5 minuten te spelen is het geloof op een punt bij Haren verdwenen. BATO komt er vanuit de counter een paar keer goed uit, maar vooral Stephan Wijma loopt achterin vele gaten dicht en grijpt in waar nodig. BATO krijgt in de laatste minuten nog enkele enorme kansen om de 3-0 aan te tekenen. Uit een corner kan de mee opgekomen centrale verdediger vrij in koppen. Maar keeper Dijkstra weet de bal op de lijn nog over de goal te werken. Ook de daarop volgende corner kon de spits van BATO in koppen. Via de vuisten van de keeper verdwijnt deze echter naast.

Haren overwinterd daarmee op plaatst 11, maar kan wel omhoog kijken. De onderlinge verschillen in de 4e klasse C zijn immers klein, met uitzondering van ASVB en MOVV.

De selectie van vv Haren wenst u een fijne kerst en een sportief 2014!

Opstelling Haren: Jens Dijkstra; Kristian Kloen, Martin Berendsen, Stephan Wijma, Jardean Moen; Joel Werleman (’46, Bart Loman), Bert Blaauw, Rob Bulthuis (’46, Duko Kiekebos), Stephan Sluijsmans; Kor Boelsma (’77, Jeroen de Jager), Edwin Meijer