Theo Kok’s Column “Bezint eer ge begint”

Bezint eer ge begint

Ben voor het midden. Niet voor extreem, zowel rechts als links. Hoop nog wel enkele jaren mee te bewegen met de spelers over het veld.

Het gaat om het eerlijke verhaal. Lijsttrekker en de corona bestrijden gaat naar menselijke maatstaven niet goed samen. Waarom? Zijn vrouw heeft tegen hem gezegd: je snijdt zelfs het vlees niet aan op de rustdag.

Het gezin is allang niet meer het enige symbool voor de hoeksteen van de samenleving. Elke relatievorm is prima zolang als je je maar geborgen voelt in een veilige omgeving.

Zelf heb ik moeite met het woord top voor een beroep. Het lijkt mij niet verstandig als ik gisteravond de wedstrijd Rijeka-AZ zou hebben gefloten. De aangestelde top-scheidsrechter is na de C-jeugd vele malen gepromoveerd. De rode kaart bij gevaarlijk spel zal echter ongetwijfeld geseponeerd worden. Verkeerde interpretatie. Gekwalificeerde scheidsrechter, maar top?

Wat is het verschil tussen een viroloog en top-viroloog? Ziet de laatste meer virussen? So what, het virus kenmerkt zich juist door een snelle vermenigvuldiging. Kwestie van tijd. Binnen een jaar zijn sommige virologen beroemder geworden dan Diego.

Een top-chirurg hoeft mij straks niet te opereren. Liever een chirurg die uitgerust aan mij sleutelt na een Mamma- of Pappadag.

Laten wij nou eens stoppen met een WC voor transgenders. Gewoon een universele toiletpot voor plassers, piemels en alles wat daartussen hangt. Met de mogelijkheid om hurkend je boodschap doen. En drempelloos voor de gehandicapte medemens.

En spreek niet van een verloren generatie. Patat zonder mayonaise is geen ramp. Even niet chillen, minder jointjes, pak de fiets i.p.v. de scooter die overal in de stad verkeerd staat geparkeerd.

Mijn vader liet voor zijn 4 zoontjes alleen sterretjes toe bij de jaarswisseling. De bom op Nagasaki had hem tot bezinning gebracht.

Denk niet Zwart Wit. Geniet van de regenboog met al zijn kleurenpracht.

Mijn kerstboom heeft al veel naalden laten vallen. Toch staat de stam nog recht. En er hangen vooral vele mooie herinneringen in. Met het gegeven dat ik misschien niet voor die ene overtreding had moeten fluiten.

De hamvraag wordt nu: hoe ziet uw Kerststal eruit?

Kiest u voor 1 huishouden?

Of zullen wij ons hart volgen?

Vergeet u dan niet de herders? Zijn zij geen familie van elkaar? En wonen de 3 wijzen uit het Oosten niet samen in een gedeeld appartement? Wat te doen als er 8 mensen zijn uit 6 huishoudens? Je zou de 3 wijzen pas op 6 januari kunnen toevoegen en de herders op 5 januari naar huis sturen. Uitgaande van een eerlijke volkstelling in Betlehem laat een briefje invullen met naam, adres, aankomst- en vertrektijden. Haal water uit de put om vantevoren je handen te wassen. Markeer duidelijk de afstanden en geef het eenrichtingsverkeer aan met de os en de ezel. Vergeet niet de beveiliging voor de ingang. Een nuttige schone taak voor de engel.

Misschien maken wij na dit besmettelijke jaar een nieuw troostvol begin:

Bezint eer ge begint

Tiamo