Verslag “REISGEZELSCHAP LONDEN” vv Haren

Op vrijdag 29 september jl. is het ‘s morgens rond de klok van zeven een drukte van jewelste op de parkeerplaats van sportpark de Koepel in Haren. De ouderen van de vereniging staan op het punt om te vertrekken voor hun tweede stedentrip. Vorig jaar ging de reis naar Berlijn en dit maal is Londen aan de beurt.

De bus van Effeweg.nl komt voorrijden, de bagage wordt ingeladen, de neuzen worden geteld, 22 stuks en dan instappen en wegwezen. Via Zwolle (chauffeurswissel), Utrecht, Breda en grensovergang Hazeldonk rijden we verder door België, om via Antwerpen en Brugge de Franse grens over te steken en in Calais aan te komen.
De boot naar Engeland vertrekt om 15.30 uur en daar voor moet iedereen door de paspoort-controle, wordt de bus gecontroleerd met behulp van een speurhond en als alles in orde bevonden is kunnen we de boot oprijden. Om 16.00 uur Engelse tijd gaan we aan land in Dover. Rond 18.15 uur komen we aan in het hotel Premier Inn Croydon Town Centre. Na het inchecken en kamerverdeling staat er een warme maaltijd voor ons klaar en de avond kan naar eigen inzicht worden besteedt.

De volgende morgen rond 08.00 uur ontbijt en om 8.45 uur in de bus voor een stadstour. Door de drukte duurt het wel even voordat we de gids kunnen laten instappen. Onder haar begeleiding gaat het langs verschillende bezienswaardigheden, bijv. de Big Ben, Buckingham Palace, Westminster Abbey en St. Pauls Cathedral. Vlakbij Picadily Circus kunnen we even uit de bus, de gids weet echt heel veel van alles wat we te zien krijgen en praat de stadstour mooi aan elkaar.
Na deze kleine pauze gaan we in de bus richting het altijd drukke Travalger Square en Downingstreet. En wat zijn er veel mensen op de been! En de ene taxi na de andere, afgewisseld door heel veel dubbeldekker-bussen, alles krioelt door elkaar.

Rond 12.30 uur nemen we afscheid van de gids en zet de bus ons uit vlakbij het Picadily Circus en kunnen we tot 17.30 uur de tijd naar eigen inzicht doorbrengen. Gezamenlijk lopen we naar Buckingham Palace en zijn net op tijd om de wisseling van de wacht mee te maken. Door de enorme drukte daar, valt de groep al snel uiteen in kleinere groepjes en die gaan elk hun eigen weg.
Via Hyde-park kun je alle richtingen uit lopen. Sommigen van ons brengen een bezoekje aan het museum de National Gallery, anderen gaan shoppen, iets drinken in een echte engelse pub, ook wordt de grote fontein op Travalger Square bezocht.

Aan het einde van de middag wordt de bus weer opgezocht. Verdwalen in al die drukte gaat maar zo niet gebeuren, want als je aankomt op Picadily Circus dan staat daar midden op het plein de Shaftesbury Memorial fontein. Bovenop prijkt Anterus met zijn pijl en die wijst je (toevallig) de goede richting naar de opstapplaats van de bus.
Dan vertrekken we naar The Albert, een pub waar eigenlijk de tijd heeft stilgestaan. Daar staat een diner voor ons klaar. Daarna weer in de bus terug naar het hotel. Moe maar voldaan gaan we met zijn allen nog even wat drinken in de bar van het restaurant en maken het niet te laat, want de volgende dag staat de bus om 8.45 uur voor het hotel om ons terug te brengen naar Haren. We kunnen nog uitkiezen of we via Calais of Duinkerken willen reizen. Aangezien er een vrij harde wind staat en dat aan de zee goed te zien is, kiezen we voor de kortste vaarroute en dat is Calais. Na het inschepen en alle controles vertrekt de boot om 12.15 uur. Het is inderdaad een beetje ruige zee en flinke golfslag en dat is goed te zien aan sommigen aan boord! Het beste af ben je buiten op het dek, frisse lucht en daar verneem je de deining ook het minst. Om kwart voor drie rijden we Frankrijk weer binnen.

De terugreis verloopt erg voorspoedig en rond het avondeten komen we aan in Terheijden en maken we een tussenstop voor het afscheidsdiner. Daarna vertrek naar de eindbestemming in Haren. We kunnen allemaal terugkijken op een zeer geslaagde trip, hebben veel gezien, het was erg gezellig en we zijn allemaal veilig weer thuis gekomen.

Foto’s: