Jan Tuinman benoemt tot erelid

Vandaag, 31 december 2021, is Jan Tuinman benoemd tot Erelid van de Voetbalvereniging Haren. Uit handen van Willem Kant heeft hij de bijbehorende oorkonde in ontvangst mogen nemen.

Dubbel feest voor Jan, want het is vandaag ook nog eens de verjaardag van zijn vrouw GreetješŸ„³

Jan is op 1 juni 1960 lid geworden van onze voetbalvereniging Haren. Op zijn 16e debuteerde Jan al in het eerste elftal van de VV Haren. Zijn ouders hebben hiervoor nog wel eerst toestemming moeten geven.

Jan was een hele snelle rechtsbuiten en kreeg al snel de bijnaam ā€œJairā€ (naar Jair da Costa, een Braziliaanse rechtsbuiten bij Inter).
De diensttijd die daarna volgde heeft hem goed gedaan, want hij groeide aardig. Zijn bijnaam werd dan ook al snel omgezet naar ā€œBolletjeā€.
Jan hield ervan om zijn tegenstander uit de wedstrijd te kletsen en kon het niet goedschiks dan mocht het af en toe wel iets gemeneršŸ˜‰.

Na zijn voetbalcarriĆØre in het het eerste werd hij leider van het 1e elftal en is hij gaan voetballen in het 4e elftal van de VV Haren.

Bij Haren 4 stond Jan o.a. bekend om de plastic zakjes om de voeten bij koud weer. Ook heeft een scheidsrechter eens geprobeerd om Jan met scheenbeschermers te laten voetballen (dat werd toen verplicht), maar deze discussie heeft de beste man helaas verloren van Jan.šŸ˜„

Momenteel traint Jan nog steeds mee met de trainingsgroep op zondagochtend. Hij kan het voetballen niet laten.

Naast zijn voetbalkwaliteiten heeft Jan ook zijn andere kwaliteiten in dienst gesteld van de VV Haren, zoals

– Kantinemedewerker
– Hoofd kantinezaken
– Beschikbaar voor vooral ā€œelektrischeā€
klussen
– Bij de wedstrijden van FC Groningen altijd
beschikbaar

Op Jan kon je altijd rekenen en het is fijn om zoā€™n iemand binnen je vereniging te hebben. Alleen een bestuursfunctie heeft Jan nooit gewild. Zelfs vandaag gaf Jan nog aan: ā€œdat is niks voor mijā€.

Als bestuur bedanken wij Jan Tuinman voor zijn jarenlange inzet voor de Voetbalvereniging Haren en laten we, zodra het weer mag, samen met Jan een biertje drinken in de kantine van VV Haren om dit heugelijke feit te vieren.